Flash Card Murah Dan Berkualiti Untuk Bayi 0 hingga 5 Tahun

11/30/2015 05:02:00 PTG Fara Lumière 0 Comments

Assalamualaikum... 

Flashcards adalah gambar bewarna atau bercorak yang diperkenalkan oleh Glenn Doman, seorang doktor ahli bedah otak dari Philadelphia, Pennsylvania. Gambar-gambar pada Flashcards mempunyai pelbagai jenis seperti binatang, buah-buahan, pakaian, warna, bentuk-bentuk angka, dsb.


Cara Bermain Flash Card

Flashcards tersebut dimainkan dengan cara diperlihatkan kepada anak dan dibacakan secara cepat, hanya dalam waktu 1 masa  untuk untuk setiap objek yang dipamerkan. Tujuan dari cara ini adalah melatih kemampuan otak kanan untuk mengingat gambar dan kata-kata, sehingga perbendaharaan kata dan kemampuan membaca anak boleh dilatih dan ditingkatkan sejak bayi.

Antara contoh Flash Card









Flashcards dapat diberikan kepada anak sebagai sebuah permainan mengenal huruf dan kata-kata. Gambar-gambar flashcard yang menarik dengan warna-warni akan disukai bayi dan anak-anak. Di samping itu juga, ibu boleh mengajak anak mereka bergembira, bermain dan belajar dengan cara yang sederhana.

Perlu diingatkan supaya tidak memaksa anak untuk menghafal sekian kata dalam sehari,dan jangan sesekali membanding-bandingkan anak kita dengan bayi atau anak-anak lain seusianya yang sudah lebih maju kemampuan belajar. Biarkan saja anak berkembang dan belajar dalam tempuhnya sendiri dan mengikuti kematangan fungsi-fungsi otaknya masing-masing, sebab setiap anak berbeza.

Manfaat dari flashcard adalah :

 Bayi anda akan dapat membaca
 Mengembangkan daya ingat otak kanan,
 Melatih kemampuan konsentrasi dari bayi,
 Memperbanyak perbendaharaan kata dari bayi.


Banyak cara yang boleh dilakukan untuk mengembangkan minda anak anda, antara lain dengan image training, visualisasi, termasuk juga dengan permainan baby Flash card dan Dot card ini.

Flashcard sudah sangat terkenal di negara-negara maju dan terbukti sangat efektif untuk mengajarkan bayi membaca di usia yang sedini mungkin.

Jadi, mari kita berikan stimulasi-stimulasi kepada anak, sehingga perkembangan otaknya, baik kiri mahupun kanan agar berkembang dengan seimbang.


NAK BELI FLASH CARD UTK SIMANJA ANDA?
BERKUALITI CANTIK DAN MURAH?

Whatsapp NOW  014 221 2543

You Might Also Like

0 KOmen: