Cara Bayar Zakat Secara Online

6/01/2018 11:01:00 PG Fara Lumière 0 Comments


Penggunaan media sosial Memberi Impak Besar Pada Masa Sekarang Dan Akan Datang

Penggunaan media sosial seperti Facebook, Twitter, Blog dan Instagram bukanlah sesuatu yang asing bagi rakyat Malaysia. Rakyat Malaysia adalah pengguna internet dan media sosial yang aktif

Pengguna media sosial pula perlulah bijak menggunakan media sosial agar natijahnya memberikan kebaikan. Misalnya, ruangan mesej yang ada dalam Facebook itu perlu digunakan sebagai medium untuk kekal berhubung dan berinteraksi dengan ahli keluarga dan rakan-rakan yang berjauhan terutama bagi mereka yang tinggal di luar negara.


Malahan, media sosial seperti Facebook, Instagram, Blog mahupun Twitter juga boleh digunakan sebagai medium untuk mencari rakan lama yang terpisah dan kembali berhubung semula dengan mereka serta mengikat ukhuwah sesama insan.

Zakat Boleh Dibayar Secara Online

Selain itu, apa yang Fara tertarik sekarang jika dahulu apabila hendak membayar zakat kita perlu keluar dari rumah untuk membayar zakat tetapi kini, semua boleh dilakukan di hujung jari sahaja. Pusat Pungutan Zakat-MAIWP (PPZ-MAIWP) telah mengambil langkah terbaik dengan mewujudkan bayaran zakat yang boleh terus di bayar secara online.

Related image

Tidak ketinggalan, jika ada permasalahan berkaitan zakat dari segi kiraan mahupun bayaran kita boleh terus bertanyakan atau merujuk terus info yang sahih dari website mereka. Jadi, selepas ini jika ada sebarang persoalan atau keraguan mengenai bayaran/kitaran zakat anda boleh terus ke website PPZ-MAIWP. Dengan membuat seperti ini, Fara percaya dapat memudahkan masyarakat untuk terus rujuk dari sumber yang sahih.

Kelebihan Membayar Zakat

Sedar atau tidak, kurang beberapa hari lagi Ramadan yang mulia bakal meninggalkan kita. Selain digalakkan untuk memaksimumkan pelbagai amal ibadah pada bulan tersebut, terdapat satu ibadah lagi yang tidak boleh dipandang ringan iaitu menunaikan zakat fitrah. Berikut adalah kelebihan membayar zakat

1. Mendapat rahmat daripada Allah swt - dgn berzakat, harta dan rezeki kita akan bertambah dan bukannya berkurang.

2. Mengeratkan Kasih Sayang - orang yg kaya dan senang membantu orang yg miskin dan fakir. Si kaya turut merasai kepayahan dan kedhaifan yg dilalui oleh saudara seislam tersebut.

3. Mendapat ganjaran Syurga Firdausi - Allah swt telah menjanjikan balasan Syurga yg tertinggi sekali iaitu Jannatul Firdausi buat semua pembayar zakat.

4. Membersihkan Hati dan Harta Daripada perkara yg merosakkan - Zakat mengajar dan mendidik kita agar bersikap pemurah, saling bantu membantu dan memberi pertolongan kepada org yg berhak mendapatkannya. Justeru itu terhindarlah sikap tamak, bakhil dan sombong yg berada di hati2 kita Na’uzubillah…


Cara Bayar Zakat Secara Online

Perkhidmatan yang dilakukan oleh PPZ-MAIWP ini adalah satu perkhidmatan yang sangat baik dan memudahkan  umat Islam yang mempunyai akaun mana mana bank dan kemudahan internet. Melalui perkhidmatan ini, umat Islam hanya perlu melayari portal khas pembayaran zakat di www.zakat.com.my untuk melaksanakan pembayaran zakat.

Pembayaran zakat melalui www.zakat.com.my juga menepati syarat-syarat yang telah ditetapkan oleh syarak iaitu penyertaan niat sewaktu pembayaran. Seseorang pembayar zakat online hanya perlu menyertakan niat untuk membayar zakat sewaktu menekan butang komputer yang menunjukkan bahawa ia bersetuju untuk membayar zakat tersebut


Usah ragu- ragu lagi . Jom kira zakat anda dan tunaikan secara online di www.zakat.com.my. Segalanya hanya dihujung jari. Kurang dari lima minit, urusan zakat kita akan selesai dengan izin Allah.

Talian bebas tol : 1 300 88 5757
Facebook : Pusat Pungutan Zakat

#zakatwilayah
#ramadanterbaik

You Might Also Like

0 KOmen: