Klinik Pergigian Terbaik Dan Mesra Kanak-Kanak Di Pontian Johor | IZZAH DENTAL

8/13/2020 11:41:00 PTG Fara Lumière 2 Comments

Ada kala kita sebagai ibu bapa berasa telah menjaga gigi anak-anak sebaik mungkin tapi apakan daya cara penjagaan gigi yang lemah tetap mengakibatkan kerosakkan gigi atau gigi berlubang. Dipendekkan cerita, hari pertama anak fara iaitu Amira mengadu sakit gigi kami elakkan Amira makan manisan dan kerap menggosok gigi. Pada waktu malam Amira langsung tak lena tidur. Sepanjang malam Amira mengadu 'sakit'. Memang mencabar bila anak-anak tengah sakit itulah dugaan hebat bila bergelar parents

sepanjang sakit Amira hanya minta dipegang

Hari ke 2, kami pergi klinik pergigian kerajaan. Di Klinik kerajaan kami perlu set appoiment dan tunggu 2 minggu baru dapat check masalah gigi Amira. Tempoh 2 minggu terlalu lama jadi kami memutuskan untuk terus pergi ke klinik pergigian swasta. 

Sepanjang sakit gigi amira kelihatan tak aktif, kurang makan, dan mahu berkepit sahaja. Melihat keadaan Amira begitu 'sakit' kami pergi pula klinik pergigian swasta L*N*A di Puncak Alam. Doktor di situ beritahu gigi Amira berlubang dalam tak boleh buat apa-apa. Doktor cuma bagi ubat tahan sakit dan antibiotik sahaja. Lebih menyedihkan bila ubat-ubatan tersebut tidak membantu mengurangkan masalah sakit gigi Amira.

Silap kami tidak mencari klinik pergigian lain yang lebih pakar tentang masalah gigi kanak-kanak di Shah Alam ni. Klinik pergigian yang kami pergi tak fokus untuk kanak-kanak. Ini adalah silap kami dalam memilih klinik pergigian. Sepatutnya kami mencari klinik pergigian yang mesra kanak-kanak. Pengajaran buat kami.

Macam mana boleh sampai ke Pontian, Johor check gigi Amira?

Hari ke 3, kami perlu bergerak ke Pontian Johor untuk menghadiri majlis perkahwinan adik. Sepanjang perjalanan Amira diam tidak ceria seperti selalu kerana menahan sakit. Kami tiba di Johor pada waktu petang dan petang kejadian juga sewaktu beri susu kepada Amira gusi dia berdarah dan Amira tak dapat lagi menahan sakit jadi kami ambil keputusan untuk pergi klinik pergigian yang ada di kawasan Pontian. Sedang kami leka di skrin telefon mencari klinik pergigian yang buka pada hari ahad, Amira tertidur keletihan.

Minta tolong rakan-rakan di facebook carikan klinik gigi terbaik di Pontian dan Alhamdulillah dalam banyak-banyak klinik pergigian disitu ada 1 klinik sahaja yang buka sehingga malam. Klinik tersebut adalah Klinik Pergigian Izzah. Suami terus call klinik tersebut untuk booking slot pada waktu malam dan alhamdulillah masih ada kosong pada malam tu.

Klinik Pergigian Izzah Mesra Kanak-Kanak Dan Terbaik di Johor


Petang tu Amira tertidur keletihan. Selepas maghrib kami bergegas membawa Amira ke Klinik Pergigian Izzah. Setibanya di Klinik Pergigian Izzah, Fara dan suami tawakal sambil berharap masalah gigi amira dapat diselesaikan. Kesian tengok amira menahan sakit gigi. Pada masa yang sama kami berharap dapat jumpa doktor yang bagus dan pakar dalam merawat masalah gigi kanak-kanak. Alhamdulillah, kami pergi klinik pergigian yang tepat.

Doktor dan staff di sini sangat bagus, peramah dan pandai melayan kerenah budak. Kami sangat selesa dengan layanan yang diberikan. Tentang masalah gigi Amira pula doktor sini terangkan dengan sangat jelas. 


Masalah Gigi Berlubang

Apa masalah gigi Amira? Amira mengalami masalah gigi berlubang yang sangat dalam. Tak sesuai nak tampal sebab lubang gigi terlalu dalam. Nak tunggu tercabut sendiri kena tunggu umur Amira 8 ke 9 tahun. Penyelesaian terbaik adalah cabut.

Ibu bapa mana tak risau tengok anak-anak kena cabut gigi kan? lebih lagi bila umur anak baru 3 tahun dan mengalami masalah gigi berlubang hingga terpaksa dicabut. Perasaan Fara masa ni Allah sahaja yang tahu. Perasaan risau dan takut bercampur dalam satu masa. Kami takut Amira jadi trauma nak pergi klinik gigi pada masa akan datang. 

Doktor sedang check masalah gigi Amira

Melihat cara doktor dan staff di Klinik Pergigian Izzah kami percaya mereka sangat berpengalaman dalam bidang ini. Terlebih dahulu doktor menenangkan Amira serta memberitahu proses nak buang sakit gigi sebentar sahaja. Kelihatan Amira tenang dan mengangguk faham.

Setelah di bius, Fara memeluk rapat tubuh kecil Amira untuk mengelakkan Amira meronta ketika proses cabut gigi. Berdebar-debar semasa proses cabut gigi Amira dijalankan. Pada mulanya Amira kelihatan tenang, semasa doktor hendak mencabut keluar gigi yang berlubang, Amira mula gelisah dan meronta mungkin kerana takut. Fara peluk Amira lebih rapat sambil bisik di telinga amira "its ok syg doktor tgh buang sakit gigi adik , adik jangan risau mommy ada"

Fara peluk rapat tubuh Amira

Berulang-ulang Fara bisik di telinga dengan harapan Amira lebih tenang dan memudahkan proses Doktor mencabut gigi tersebut. Alhamdulillah, proses cabut gigi berlaku dengan cepat dan pantas. Selesai sahaja cabut gigi, Amira diberi hadiah 'belon' oleh staff. Amira terus lupa sakit gigi tadi.

gigi amira yang berlubang telah dicabut 

Keluar sahaja dari bilik rawatan, Amira kelihatan lebih selesa dari keadaan semasa sakit. Cotton rolls di gigit rapat untuk mengelakkan darah dari telus mengalir. Amira seolah-olah faham gigi yang sakit perlu dibuang.


Simptom sakit gigi yang terjadi pada Amira :

Setiap kanak-kanak mungkin merasakan simptom yang sedikit berbeza. Tetapi di bawah adalah simptom yang paling biasa bagi keadaan sakit gigi:

- Sakit yang berterusan, berdenyut dalam gigi
- Sakit gigi menjadi lebih teruk apabila ianya disentuh
- Sakit gigi semakin buruk dengan makanan atau cecair panas atau sejuk
- Rahang sekitar gigi terjejas bengkak/sakit
- Demam
- Merasa letih dan tidak bermaya

Kos rawatan cabut gigi Amira RM70

Mengenai kos rawatan cabut gigi pula adalah RM70. Bagi kami harga yang ditawarkan sangat berbaloi. Jika ditanya kos rawatan di klinik gigi lain rata-rata menawarkan harga yang lebih kurang sama. Terpulang pada individu nak pergi di klinik mana. Kami lebih memilih Klinik Pergigian Izzah kerana ianya mesra kanak-kanak.

kami bergambar sebagai kenangan di Klinik Pergigian Izzah

Oh ya! KLINIK PERGIGIAN IZZAH Juga menawarkan rawatan seperti :

* Tampalan Filling
* Cuci Gigi Scalling/Polishing
* Extraction
* Gigi Palsu Denture
* Pemutihan Gigi Teeth Whitening
* Veneer l tampalan gigi depan
* Dan pelbagai Lagi.

Operation Hour

⏰ 9:00 AM - 6:00 PM
⏰ TUTUP RABU
REHAT : 1:00 - 2:30 PM

ALAMAT KLINIK PERGIGIAN IZZAH

NO 1, Jalan Emas 3 , Pusat Perniagaan Kota Emas Pontian
Pontian, Johor, Malaysia

Landmark 

- Berdekatan KFC
- Bersebelahan Pizza Hut
- Sebaris SpeedMart

Untuk maklumat lanjut boleh terus hubungi mereka di talian bawah :

Call ☎️ : 012 7117 464
Whatsapp 📲 : 012 7117 464








You Might Also Like

2 ulasan: