Jom Kenali 10 JENIS Pokok Indoor POPULAR Yang Sesuai Tanam Dalam Rumah

9/03/2020 11:18:00 PG Fara Lumière 1 Comments

Hidup kat bandar ni biasanya terasing daripada pokok-pokok hijau. Bila jenguk keluar tingkap bukan boleh nampak bukit, tapi nampak jiran dekat blok sebelah sidai baju. Bila keluar rumah pulak, udara penuh dengan asap kereta. Stress jadinya.

This is how many plants you need per room according to science | Better  Homes and Gardens

Sebab itulah makin ramai yang beli pokok hiasan untuk letak dalam rumah. Bukan pokok plastik ye, tapi pokok yang betul-betul sedut karbon dioksida dan lepaskan oksigen!

Walaupun namanya tumbuhan hiasan, pokok-pokok ini bukanlah setakat nak buat rumah anda nampak cantik. Ia boleh beri banyak manfaat, termasuklah:

- Mengurangkan kemurungan
- Membantu peredaran udara dalam rumah
- Membantu memori dan kesihatan mental

10 JENIS Pokok Indoor  POPULAR Yang Sesuai Tanam Dalam Rumah

1. Ficus pumila


FICUS Pumila merupakan satu lagi spesies pokok liar dari jenis pokok Jejawi yang menarik untuk dipilih dan ditanam sebagai tanaman hiasan.

Masyarakat Melayu telah lama mengenali pokok jenis Jejawi di mana ia dikatakan berkait rapat dengan kepercayaan hantu.

Pokok Jejawi, Ara dan Beringin dari genus Ficus ini dikatakan berhantu kerana bentuk pokoknya yang agak besar dengan struktur akar-akarnya yang panjang berjuntai ke bawah di mana ia setentunya memberikan penampilan yang agak menakutkan.

Ia merupakan pokok daripada genus Ficus yang tergolong dalam keluarga tumbuhan Moraceae di mana ia dikatakan mempunyai lebih daripada 800 spesies terdiri daripada jenis pemanjat, pokok renek, pepohon (tree) dan sebagainya.

Spesies Ficus Pumila yang juga dikenali sebagai creeping fig ini sebenarnya merupakan sejenis pokok menjalar dan juga pemanjat.

2. ficus elastica


Penjagaan ficus adalah mudah, tetapi memerlukan pematuhan terhadap peraturan tertentu. Terdapat hanya enam daripada mereka:

1. Pencahayaan. Semua ficuses suka dia, tetapi mereka tidak boleh berdiri cahaya matahari langsung. Dari ini, tanda membakar muncul pada daun mereka. Pilihan terbaik adalah meletakkan periuk dengan bunga oleh tingkap yang ditutup dengan langsir cahaya. Tingkap itu sendiri juga harus ditutup, kerana ficuses tidak suka draf. Sekali di tempat yang ditiup, tumbuh-tumbuhan mula kehilangan dedaunan.

2. Suhu. Walaupun elastik getah - Selatan, mereka tidak tahan haba. Suhu optimum untuk mereka ialah +22. +25 o C pada musim panas dan +14. +16 o C pada musim sejuk. Pada nilai yang lebih rendah, tumbuh-tumbuhan mula menggunting daun.

3. Penyiraman. Ia memerlukan tetap, tetapi sederhana. Ia tidak perlu banjir tumbuhan, tetapi benjolan bumi harus basah (kecuali jika ficus disimpan pada suhu udara di bawah + 12 darjah). Air untuk pengairan mesti dipertahankan.

4. Kelembapan. Semua ficuses getah seperti menyembur dengan air suam hangat. Sekiranya bilik itu panas, ia perlu dilakukan setiap hari. Dalam penyemburan musim sejuk tidak dilakukan. Tetapi untuk mengelap daun daripada debu diperlukan sepanjang tahun.

3. Money Plants 



Money plant (Epipremnum aureum) terkenal sebagai tanaman rumahan yang ditanam di dalam rumah, terutama dalam air. Banyak orang mempercayai bahwa menanam money plant dapat mendatangkan rezeki, keberuntungan, kesihatan, dan kebahagiaan. Money plant dikenal juga dalam banyak nama seperti hunter’s robe, ivy arum, golden pothos, silver vine, Solomon Islands ivy, devil’s vine, devil’s ivy, dan taro vine.

Money plant (pothos) adalah tanaman memanjat yang selalu tumbuh sepanjang tahun. Tingginya boleh mencapai 20 meter. Tumbuhan ini boleh tumbuh dengan sangat mudah di tanah mahupun di air dalam botol, atau lain.

4. Philodendron selloum


Persekitaran Terbaik untuk Pabrik Hope Philodendron

Tidak terlalu gelap atau terang. Seperti kebanyakan tumbuhan lain di Malaysia Philodendron genus, Philodendron Hope menikmati iklim yang ringan yang tidak terlalu panas atau terlalu sejuk, dan tidak terlalu terang atau terlalu gelap-suka berada di tempat yang tepat.

Cahaya sederhana. Persekitaran dalaman yang ideal menyediakan cahaya semula jadi yang sederhana atau tersebar. Sumber cahaya dalam buatan tiruan yang boleh ditinggalkan untuk tempoh masa kerja yang ketara, tetapi cahaya semulajadi, sederhana adalah yang terbaik.

Jika dalam cahaya terang, gunakan baja. Philodendron Hope juga mampu bertolak ansur dengan keadaan cahaya yang tinggi di dalam rumah; Walau bagaimanapun, ia mungkin memerlukan aplikasi baja berkala untuk mengelakkan kekurangan nutrien dan klorosis, kerana banyak cahaya menyebabkan peningkatan pertumbuhan dan produktiviti.

Padankan air dengan jumlah cahaya. Sebaliknya, Philodendron Hope dalam cahaya rendah terdedah kepada reput pada akarnya dan di batang dan daun, dan mungkin tidak akan bertahan dengan cara estetik yang menyenangkan untuk sebarang tempoh masa yang penting. Ia juga sangat mudah untuk mengatasi tumbuhan di bawah cahaya, jadi lebih baik untuk mengelakkan meletakkan harapan Philodendron anda dalam pencahayaan tersebut.

Untuk hasil yang terbaik, letakkan pokok anda di kawasan dengan pencahayaan sederhana, suhu dalaman yang sederhana, dan aliran udara yang selesa. Elakkan daripada apa-apa jenis ekstrem.

5. Pokok Lidah Jin (Sansevieria)


Sansevieria atau lebih popular dengan nama, pokok lidah jin antara tumbuhan yang paling susah untuk mati meskipun ia perlu disiram secara berkala. Malah pokok ini sesuai hidup di tempat yang kering dan menerima sedikit cahaya matahari.

6. Pokok Zamioculcas Zamiifolia (ZZ)


Semudah namanya, tumbuhan ZZ atau nama saintifiknya Zamioculcas Zamiifolia amat senang untuk dijaga. Walaupun memerlukan pencahayaan yang sedikit, pokok ini mempunyai daya ketahanan yang tinggi kerana ia tidak bergantung pada siraman air berkala.

7. Pokok Saraf (Fittonia)


Fittonia sering digelar sebagai ‘tumbuhan saraf’ atau ‘tumbuhan mosaik’ kerana memiliki jenis corak pada vena daunnya yang berurat.

Lebih menarik, tumbuhan kecil ini bukan sahaja berwarna hijau, malah datang dari pelbagai warna iaitu putih keperangan, merah jambu dan kuning.

8. Pokok Lili Paris (Chlorophytum comosum)

Daun Lili Paris adalah antara tumbuhan dalam rumah yang paling mudah untuk membesar.

Selain dipanggil sebagai ‘spider plant’, tumbuhan ini mempunyai fungsi sebagai pembersih udara kerana ia menyingkirkan gas jenis ‘formaldehid’ dan ‘xilena’.

9. Pokok Monstera (Keju Swiss)


Terdapat banyak spesis tumbuhan Monstera ini, namun jenis berdaun dipanggil ‘keju Swiss’ ini antara spesis yang paling popular.

Dua jenis yang sering menjadi tarikan utama pencinta pokok ialah Monstera Adansonii dan Monstera Deliciosa. Ia digelar keju Swiss kerana lubang terbentuk pada daunnya sama seperti corak lubang pada keju buatan Switzerland.

Selain di kedai nurseri pokok, anda juga boleh dapatkan pokok penghias ini di kedai dalam talian dengan lebih mudah.

10. Chinese Evergreen

Beginner's Guide to the Chinese Evergreen — The Green Mad House

Pokok Chinese Evergreen boleh membesar walaupun dalam keadaan kurang cahaya, jadi anda boleh letakkan ia di mana-mana saja.

Chinese Evergreen sukakan kelembapan udara. Jadi kalau udara dalam rumah atau bilik anda terlalu kering, anda boleh semburkan daun dengan air sekali-sekala, ataupun pasang pelembap udara dalam bilik anda.

Kalau anda jaga pokok ni betul-betul, ia boleh tahan sehingga 10 tahun.




You Might Also Like

1 ulasan:

  1. nice info sis..


    hai, kalau minat cerita tamil meh lah singgah blog kita..ada macam2 cerita tamil yg akan sy review siap full link lagi tau..
    https://denhanda.blogspot.com/2020/09/raatchasi-full-movie-with-subtitle.html

    BalasPadam