Kelebihan Sensory Play pada anak anda

11/11/2015 10:58:00 PG Fara Lumière 0 Comments

Assalamualaikum....

Sensory Play adalah aktiviti yang merangsang deria kanak-kanak seperti sentuh, bau, rasa, penglihatan dan pendengaran. Segala aktiviti yang dipamerkan oleh kanak-kanak merupakan proses merangsang deria mereka rasa dan secara tidak langsung menggalakkan kanak-kanak untuk menggunakan proses saintifik ketika mereka sedang bermain, membuat, menyiasat dan meneroka. Ianya sangat bagus untuk anak anda perkembangkan kognitif, bahasa, sosial dan emosi, fizikal dan kreatif.



 4 Sebab kenapa Sensory Play sangat bagus untuk anak anda :

 Kemahiran pergerakan
 Perkembangan kognitif
 Bahasa/emosi
 Sosial

Kepentingan Sensory play dapat melatih diri anak mengenal apa itu Lihat, Dengar, Sentuh, Rasa, dan juga Bau.


Kelebihan Sensory Play :

Kita tahu bahawa anak-anak kecil sedang berorientasikan ke arah pengalaman deria. Dari lahir, kanak-kanak telah belajar tentang dunia dengan menyentuh, merasa, berbau, penglihatan dan pendengaran.

Sensory Play juga menyumbang dalam cara yang penting untuk perkembangan otak. Fikirkan ia
sebagai "makanan untuk otak." Merangsang deria menghantar isyarat ke otak kanak-kanak yang membantu menguatkan pusat saraf penting untuk semua jenis pembelajaran. 

Contohnya, kanak-kanak meneroka bahan deria, mereka menggunakan deria sentuh, yang meletakkan asas untuk belajar kemahiran lain, seperti mengenal pasti objek oleh sentuhan, dan menggunakan otot halus motor. Bahan-bahan yang kanak-kanak sentuh seperti bermain pasir atau air mempunyai banyak sifat-sifat deria. Ianya membolehkan kanak-kanak mengenalpasti apa itu panas atau sejuk, basah atau kering, kasar atau licin, keras atau lembut, bertekstur atau berlendir. Menemui dan membezakan ciri-ciri ini ialah Langkah pertama dalam klasifikasi, atau sorting - satu bahagian penting dalam pembelajaran pertama bagi kanak-kanak.


Kebaikan Main Sensory :

Banyak pembelajaran boleh berlaku semasa kanak-kanak melakukan apa yang mereka lakukan
sambil bermain dan meneroka. Contoh seperti dibawah :


Perkembangan kognitif. Sebelum kanak-kanak boleh bercakap, mereka sedang membangunkan pemahaman yang ada di persekitaran mereka secara aktif sambil meneroka menggunakan semua deria mereka. Apabila mereka menjadi lebih peka, mereka mampu untuk menerangkan persamaan dan perbezaan dalam apa yang mereka lihat, dengar, rasa, sentuhan dan bau. Contohnya, setiap kali kanak-kanak meneroka pasir, beliau mengesahkan beliau sebelum ini peneroka dan penemuan bahawa pasir kering, kasar, dan sebagainya,

Kemahiran sosial. Apabila mereka bermain bersama rakan lain dalam satu kumpulan ketika bermain, ianya dapat melatih diri mereka untuk melihat bagaimana rakan-rakannya mengendalikan bahan-bahan, mencuba idea-idea orang lain, berkongsi idea-idea mereka sendiri dan penemuan, dan membina hubungan.

Kemahiran Merasa. kanak-kanak meneroka dan menyampaikan keutamaan, membuat rasa daripada dunia di sekeliling mereka. Sebagai contoh, mereka mendapati bahawa mereka tidak suka merasa pasir kering atau bahawa mereka tidak gemar dengan berlendir sesuatu. Bila
penjaga mengakui dan menerima pilihan mereka, kanak-kanak belajar bahawa perasaan dan keputusan mereka adalah sah.

Kemahiran fizikal. Kanak-kanak berkembang dan mengukuhkan motor baru
kemahiran melalui membentuk, meyusun, menyungkit, lambakan dan percikan. Tindakan ini semua menyokong pembangunan kecil dan besar otot. Sebagai contoh, memegang sudu untuk mengisi atau memegang cawan atau sudu pada waktu makan.

Perkembangan emosi. Pengalaman deria boleh menjadi sangat menenangkan bagi ramai kanak-kanak dan boleh membantu mereka bekerja melalui emosi merisaukan, seperti keresahan atau kekecewaan. Contohnya, bekerja dengan bahan-bahan yang memerlukan tekanan dan manipulasi, seperti sebagai adunan bermain, boleh membantu kanak-kanak melepaskan tenaga fizikal atau ketegangan. Begitu juga, bahan-bahan deria memberi pinjaman kepada ungkapan kanak-kanak yang positif perasaan, seperti kegembiraan dan keseronokan.

Kemahiran komunikasi. Melalui pilihan bahan-bahan dan tindakan mereka semasa bermain, kanak-kanak mempunyai peluang untuk berkomunikasi secara lisan dan bukan lisan dengan rakan yang lain.


You Might Also Like

0 KOmen: