Makan food truck di Wilayah Persekutuan

4/28/2018 01:13:00 PTG Fara Lumière 0 Comments



Seperti yang anda tahu, food truck adalah sebuah truck bergerak untuk memudahkan anda mencari pelanggan. Kelebihan ini juga dapat memastikan barang-barang kelengkapan tidak mudah dicuri. Malah anda tidak perlu ke hulu-hilir membawa stok bahan mentah kerana mudah sudah tersimpan di dalam food truck melainkan stok tersebut itu perlu ditambah.




Dikenali dengan nama Food Truck, ia membawa kelainan kepada pelanggan kerana konsepnya menarik dan unik sehingga menjadi trend masa kini. Perasan tak, perniagaan dengan menggunakan food truck, atau trak makanan, semakin popular di Malaysia. Fara turut tertarik dengan makanan yang di jual di Food Truck kerana dihiasi dengan pelbagai variasi warna serta dekorasi menarik di Van Food Truck selain makanan yang dijual mereka juga sedap dan banyak pilihan


Menu food truck menarik perhatian ramai

Lazimnya, menu yang dijual di food truck juga sangat berlainan dari yang dijual di kedai kebanyakan. Menu di food truck jika dilihat, kebanyakannya telah di ‘upgrade’ sebagai contoh set menu chicken grill jika dahulu adalah biasa tapi sekarang telah di saluti pula dengan cheese. Walaupun harganya sedikit mahal, ianya tetap menjadi pilihan umum atau orang ramai kerana kuantiti makanan yang dihidangkan adalah banyak.

Warga Wilayah Persekutuan menerima lesen perniagaan Food Truck


Teringat masa pergi ke Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur kelmarin, meriah sepanjang jalan dihiasi dengan food truck. Fara tak lepaskan peluang untuk mencuba segala menu disitu. Rupanya masa hari fara datang, ada event khas untuk para peniaga.


Kementerian Wilayah Persekutuan menyasarkan kira-kira 1,000 lesen perniagaan kenderaan saji (trak makanan, food truck) dikeluarkan akhir tahun ini bagi merealisasikan hasrat sifar penjaja tepi jalan di sekitar ibu negara menjelang tahun 2020.




Menterinya Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata setakat ini, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) telah mengeluarkan sebanyak 220 lesen kendera saji.

"Sekarang ini, kita sedang berbincang dengan pihak pembuat trak ini bagaimana kita boleh atasi masalah yang dihadapi peniaga masa ini. "Misalnya mendapat pinjaman dan sebagainya. Kita juga berbincang dengan pihak Majlis Amanah Rakyat, Tabung Ekonomi Kumpulan Usahawan Niaga (Tekun) untuk membantu mereka," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Karnival Food Truck (Kendera Saji) Hari Wilayah Persekutuan 2018 di sini, hari ini bersempena Forum Bandar Sedunia Kesembilan (WUF9).


Perniagaan Food Truck adalah Langkah kepada pengurangan berniaga di tepi jalan

“Tengku Adnan berkata pihaknya juga sedang mengenal pasti lokasi untuk dijadikan pusat perniagaan kendera saji yang dilengkapi elektrik, air dan tempat pembuangan sampah. Sekarang ini mereka (peniaga) ada tempat-tempat statik, di kawasan parkir tertentu yang disediakan untuk mereka datang pada waktu makan tengah hari atau malam," katanya.



Walaupun food truck sejenis perniagaan bergerak, mencari lokasi yang bersesuaian bukannya mudah kerana jika di satu kawasan itu ramai orang tidak semestinya lokasi itu strategik untuk berniaga. Kawasan seperti taman dan sekitar stadium adalah kawasan yang strategik untuk berniaga tetapi perlu memastikan juga cuaca yang elok atau di tempat itu penuh bila ada perlawanan memungkinkan anda mendapat pulangan pendapatan yang besar dalam satu hari. Jika tidak anda perlu mencari lokasi yang lain untuk berniaga. Disebabkan inilah Tengku Adnan berusaha untuk mencari lokasi yang terbaik untuk peniaga Food Truck untuk membantu kita meningkatkan kos sara hidup diri.


Satu inisiatif terbaik untuk rakyat menjalankan perniagaan Food Truck


Alangkah beruntungnya masyarakat sekarang kerana mereka akan dibantu untuk meningkatkan lagi kos sara hidup yang semakain tinggi sekarang. Fara pernah dengar pendapatan perniagaan food truck ini walaupun tidak menentu tapi ada masa sangat lumayan. Apa yang penting, ia berdasarkan kecekapan, kerajinan dan cara anda mendapatkan pelanggan.



Rasa bangga menjadi rakyat Malaysia kerana akan ada mereka yang datang bantu memberikan pertolongan lebih-lebih lagi untuk peniaga.









You Might Also Like

0 KOmen: