Buffet Ramadhan The Venue Shah Alam 2018

5/01/2018 01:54:00 PTG Fara Lumière 0 Comments

Assalamualaikum..

Seperti tahun sebelum ini, The Venue Shah Alam sentiasa menyediakan menu terbaru dan pada tahun ini (2018), menu untuk buffet Ramadhan mereka adalah berkonsepkan "Tradisi Malaysia".


Bercakap tentang makanan tradisional, selalunya ia dihidangkan sewaktu hari perayaan seperti Hari Raya AidilFitri bagi orang Melayu, Kaum Cina pula adalah ketika Hari Raya Cina manakala Kaum India pula pada hari Deepavali. Ada diantara makanan tradisional ini yang bukan hanya popular dikalangan kaum-kaum tertentu sahaja bahkan ada yang begitu popular di seluruh negara.

Menariknya, The Venue Shah Alam kali ini menampilkan chef khas untuk menyediakan hidangan masakan tradisional tersebut iaitu Chef Nabil Md Salleh.

Chef Nabil Md Salleh (credit gmbr : bestrestauranttoeat)

Seperti semua orang ketahui, masakan tradisional merupakan sejenis masakan yang tidak jemu dinikmati terutama sekali bagi mereka yang tinggal di bandar. Kebanyakan orang kurang berminat dengan makanan lain seperti makanan Cina, Barat, mamak dan sebagainya. Lauk-pauk kampung juga yang membuatkan kecur air liur.

Hidangan Tradisi Malaysia Di Buffet Ramadhan The Venue Shah Alam

Berkonsepkan 'Tradisi Malaysia' sebagai hidangan masakan tradisional yang hebat dan begitu menepati citarasa masyarakat tidak kira bangsa dan agama, kali ini menu yang diperkenalkan berbeza dari tahun sebelum ini malah lebih menarik seperti ada hidangan Ayam Semor dari Javanese dan Nasi Syamin dari Johor.


Selain itu, hidangan asli Kelantan turut tidak dilupakan antara menunya adalah beef kuzi dan ramuan rempah ratus yang terbaik untuk menarik minat selera makan akan disajikan pada Bulan Ramadhan. Makan bersama menu nasi iaitu briyani yang sedap dimakan bersama Masak Lemak Cili Padi dan Patin Masak Tempoyak beserta ulam-ulaman pasti menambat selera.


Terdapat hidangan lauk-pauk, ulam dan pelbagai jenis nasi yang pastinya memenuhi cita rasa berbuka puasa.


Antaranya ialah nasi putih, nasi syamin (Johor), ayam kampung goreng berempah, daging masak lemak cili padi, sayur campur, kerabu mangga, sambal belacan, aneka ulam-ulaman dan banyak lagi!

Fara teruja ketika menikmati masakan mereka kerana waktu inilah peluang untuk Fara rasa masakan tradisi melayu yang wajar diketengahkan. Dan ketika ini jugalah Fara dapat rasa masakan Asli Kelantan yang di bawa ke Buffet Ramadhan di The Venue Shah Alam.


Sayur dan ulam-ulaman

Begitu juga dengan ulam-ulaman, ikan masin, sambal belacan pasti menambat selera dan menjadi pelengkap hidangan utama. Tak lengkap hidangan tanpa makan sambal belacan, ulam-ulaman serta sayur.


Aneka Mee/Bihun

Peminat mee/bihun boleh cuba hidangan seperti mee kari, mee sup dan sebaginya. Menu ini banyak diminati oleh kanak-kanak. The Venue Shah Alam ada menyediakan pelbagai menu yang boleh dinikmati seisi keluarga.




Kuih-Muih dan buah-buahan

Sebut sahaja kuih tradisional, pasti banyak jenis yang menjadi pilihan. Kuih-muih tradisional ini menjadi kegemaran ramai rakyat Malaysia tidak mengira kaum atau bangsa. Dalam banyak-banyak variasi, ada yang paling menjadi kegemaran.

Kalau dulu, kuih-kuih ini hanya boleh didapati di kampung, namun sekarang, di mana sahaja pasti ada yang menjualnya. Tidak lengkap berbuka puasa tanpa menikmati kemanisan kuih muih yang pelbagai aneka di The Venue Shah Alam.


Antara aneka kuih muih yang di hidangkan adalah pulut panggang, seri muka, kuih bakar dan tidak lupa juga menu dessert lain seperti pengat pisang, bubur pulut hitam, bubur jagung, sagu gula Melaka dan banyak lagi!

Jom berbuka puasa di The Venue Shah Alam!

Harga Promosi Untuk Tempahan Terawal Sahaja!!

Tempahan akan dibuka dari tarikh 15 April sehingga 10 Mei dengan tawaran promosi "EARLY BIRD" untuk pelanggan terawal iaitu jimat berbuka puasa.

Pembelian awal layak menikmati juadah berbuka puasa pada harga RM58 (dewasa) dan RM35 (kanak-kanak berusia 4 hingga 12 tahun).

Harga biasa adalah RM68 (dewasa) dan RM40 (kanak-kanak) manakala untuk warga emas RM60.


You Might Also Like

0 KOmen: