[UPDATED] 10 Tempat Menarik Yang Perlu Dikunjungi Bila Bercuti Ke Cameron Highland

11/18/2019 05:28:00 PTG Fara Lumière 0 Comments

Cameron Highland antara destinasi sasaran popular pelancong tempatan dan antarabangsa. Jika anda sedang merancang percutian ke Cameron Highland, dibawah adalah 10 tempat yang paling menarik untuk anda lawati semasa bercuti disini nanti.

1. Ladang Teh BOH Sungai Palas


Datanglah ke Ladang Teh BOH yang terletak di Sungai Palas ini. Aktiviti yang boleh dilakukan sepanjang berada di ladang teh ini di samping melihat bagaimana teh diproses di kilang adalah melawat kafenya untuk menikmati pelbagai hidangan yang terdiri daripada teh dan aneka pencuci mulut yang menyelerakan.

2. Ladang Teh Bharat 


Jalan ke sini sedikit seram dan sempit. di harap anda tidak membawa kereta dengan cara merbahaya. setibanya di lokasi, ada banyak tempat parkir kenderaan. disarankan datang seawal yang mungkin untuk mendapatkan view yang cantik di sini

3. Cactus Point


Selain teh dan buah strawberi, tanaman lain yang agak popular di Cameron Highlands dan sering menjadi buah tangan sesiapa yang pernah datang bercuti ke sini adalah pokok kaktus. Salah satu lokasi di mana anda dapat melihat dan membeli bermacam gaya pokok kaktus adalah di Cactus Point.

Bukan sekadar kaktus, sebaik memasuki Cactus Point, anda akan terlihat pelbagai jenis tanaman bunga yang terletak di sebelah kiri, di sebelah kanan pula terdapat tanaman buah strawberi. Pokok kaktus pula boleh dilihat terletak di tengah-tengah kebun ini.

4. Pasar Kea Farm


Terletak hanyalah dalam sekitar 2 ke 3 km dari Brinchang dan Tringkap, di sini anda boleh melihat pelbagai pilihan sayuran dan buah-buahan segar seperti buah strawberi, oren, jagung mutiara, sayur kobis, produk jem, teh dalam aneka perisa dan bermacam-macam lagi yang diniagakan oleh kebanyakannya para pekebun dan petani sendiri.

5. Taman Rama-Rama Kea Farm


Taman Rama–Rama Kea Farm adalah salah satu destinasi popular di Cameron yang bertapak di Kea Farm, Brinchang. Kalau anda ingin belajar sedikit tentang kehidupan semulajadi rama-rama atau melihat spesis rama-rama beraneka jenis. Di taman yang tertutup ini rama-rama terbang secara bebas dan jangan terkejut jika ada yang hinggap di baju anda semasa anda berada di sana nanti. Selain dari rama-rama anda juga dapat menyaksikan gelagat haiwan liar lain seperti ular, biawak dan serangga yang menakjubkan.

6. Pasar Malam Pekan Brinchang


Pasar Malam Cameron yang sebelum ini berlokasi di Pekan Brinchang telah dialihkan lokasinya ke Sungai Ruil dan tidak jauh dari Cameron Golden Hills Resort. Untuk datang ke sini, waktu yang disarankan adalah seawal yang boleh untuk mengelakkan masalah ketika mencari tempat meletak kenderaan atau lebih mudah, anda menginap sahaja di hotel berdekatan dengan pasar.

7. Lavender Garden


Lavender Garden merupakan salah satu tarikan baru di Cameron Highland dan sesuai dengan namanya, ia adalah Kebun Bunga Lavendar yang pertama dibuka kepada khalayak ramai. Walaupun kawasanya tidak besar apabila dibandingkan dengan tarikan lain di Cameron Highland, tetapi ia sungguh berbaloi untuk mereka yang suka bergambar. Selain daripada melihat bunga anda juga bepeluang untuk menikmati Ice Cream perisa lavender.

8. Mossy Forest

Image result for mossy forest cameron highland

Mossy Forest merupakan destinasi khas buat mereka yang datang untuk menikmati kecantikan alam semulajadi yang ditawarkan oleh Cameron Highland. Mossy Forest unik apabila dibezakan dengan hutan lain kerana ia terletak di kawasan yang tinggi. Gabungan udara yang sejuk dan lembab, menjadikan atmosfera di dalam hutan sesuai untuk tumbuhan seperti fern, moss, lichen dan bunga orkid.

9. Avant Chocolate Cameron Highlands

Image result for Avant Chocolate Cameron Highlands

Sebenarnya Avant Chocolate ini menawarkan 2 tarikan yang best, iaitu seperti yang disangka tempat menjamu selera Strawberry Moment Dessert Cafe dan tempat menikmati pemandangan yang mengujakan, Green Garden View.

10.  Rose Valley


Sekiranya anda tercari-cari di mana agaknya lokasi yang best nak bergambar dekat Cameron Highlands ni, Rose Valley adalah salah satunya. Di sekitar taman yang indah ini juga, disediakan prop-prop yang menarik untuk anda jadikan tempat bergambar.

Percutian lebih bermakna bila bercuti bersama keluarga!!



You Might Also Like

0 KOmen: