Tips dan Cara Sebenar Pilih Foundation Yang Betul

12/18/2019 03:01:00 PTG Fara Lumière 0 Comments

Langkah pertama tips pemilihan foundation yang sesuai adalah dengan mengetahui warna dasar kulit anda, kerana ia akan mempengaruhi warna foundation yang paling sesuai untuk anda. Warna dasar tidak ditentukan melalui warna kulit yang terlihat, seperti lebih terang atau lebih gelap. Warna kulit dasar terbahagi kepada tiga iaitu


Sejuk (Cool) : Kulit cenderung berwarna biru, merah atau pink
Hangat (Warm) : Kulit cenderung berwarna emas, kuning atau peach
Natural : Kulit mempunyai kombinasi warna sejuk dan suam

Kemudian, Pilih foundation mengikut jenis masalah kulit muka

Telah menjadi lumrah manusia mempunyai jenis kulit berbeza, terdapat beberapa jenis kulit dan salah satunya kulit berminyak. Tidak semua foundation sesuai dengan jenis kulit yang berminyak. Menggunakan foundation yang kurang tepat boleh membuatkan kulit lebih berminyak dan masalah pori-pori besar, blackhead, dan pertumbuhan jerawat akan lebih teruk.

  • Kulit jenis berminyak : Pilih matte finish foundation atau oil-free liquid (bebas minyak)
  • foundation atau powder foundation.
  • Kulit jenis kering : Pilih mosturizing atau hydrating cream foundation atau stick foundation
  • Kulit jenis sensitif : Pilih hypoallergenic dan scent-free foundation
  • Kulit jenis kombinasi : Powder Foundation lebih sesuai

Image result for tip foundation"

Pilih foundation yang menawarkan litupan penuh (full coverage) atau litupan sederhana (medium coverage) sekiranya mempunyai tona kulit tidak sekata (uneven complexion) dan inginkan foundation tersebut cover keseluruhan kulit wajah. Pemilihan coverage ini sangat penting untuk tentukan sejauh mana wajah kita akan kelihatan natural apabila kita mengaplikasikannya.

Untuk kelihatan natural atau mempunyai tona kulit wajah yang sempurna, dapatkan foundation yang menawarkan litupan ringan (sheer coverage).

Dapatkan foundation yang mempunyai SPF kerana ianya turut membantu dalam melindungi kulit wajah daripada sinar UVA dan UVB

Jenis-Jenis Foundation

Ada pelbagai jenis makeup foundation tersedia dalam pelbagai formula, warna, dan coverage. Pada dasarnya, semua produk alas bedak terletak dalam 3 kategori utama iaitu cair, krim, dan powder. Jenis lainnya hanya variasi dari 3 jenis dasar tersebut.

Foundation cair

Foundation cair adalah yang paling ringan dan termasuk paling mudah untuk diulas pada wajah. Sesuai untuk kulit kering kerana memberi kesan melembabkan. Tapi, foundation cair juga sesuai untuk kulit normal dan normal cenderung kering ataupun berminyak, kerana formulasinya sangat ringan dibandingkan foundation tekstur lain.


Foundation krim

Bentuknya sama seperti foundation padat, hanya testurnya lebih “creamy” dan lembut. Tetapi ada juga yang bentuknya sama seperti cream. Tekstur foundation cream ini sesuai untuk segala jenis kulit, hanya kebiasaannya digunakan oleh orang yang telah mengalami tanda-tanda penuaan. Ia kerana foundation cream sangat bagus untuk menutupi parut hitam.



Foundation powder

Jenis ini lain dari foundation krim termasuk mousse foundation. Foundation mousse adalah alas bedak berbasic air yang ringan dan cepat kering — terdiri dari campuran dari bedak dan pelembab. Mousse foundation memberikan tampilan akhir matte (tidak mengkilap) yang lebih alami untuk kulit. Formulasi mousse sesuai digunakan untuk semua jenis kulit.


sekian sahaja perkongsian mengenai tip dan cara pilih foundation. 


You Might Also Like

0 KOmen: