8 Produk Drugstore yang boleh hilangkan masalah bekas hitam di badan

5/09/2020 12:56:00 PTG Fara Lumière 0 Comments

Sebenarnya bekas luka sendiri dapat dihilangkan secara cepat dengan mengunjungi dokter pakar kulit. Namun, tentu cara tersebut memerlukan perbelanjaan yang banyak. Tahukah Anda bahawa bekas hitam, luka atau gigitan nyamuk yang terdapat pada badan dapat dihilangkan dengan bahan-bahan semulajadi atu mungkin jua boleh dihilangkan dengan menggunakan produk dari drugtore?

Gadis Ini Share Cara Nak Cerahkan Bahagian Badan Yang Gelap | ERA

Sebelum itu jom kenali jenis-jenis parut 

Parut keloid
Bagi parut biasa, fibrosa akan terbentuk di kulit yang luka dan memperbaikinya. Namun untuk parut keloid, jaringan tersebut menebal dan membesar dari saiz sepatutnya sehingga kelihatan timbul dari kulit. Mereka yang berkulit gelap lebih cenderung untuk mendapat keloid berbanding mereka yg berkulit cerah.

Parut kontraksi
Jika kulit anda terbakar, anda mungkin akan mendapat parut jenis ini. Ia menjadikan kulit anda tegang dan sukar untuk melalukan pergerakan. Ia juga boleh memberi kesan

Parut hypertrophic
Parut memerah dan seakan keloid tetapi ia tidak timbul.

Parut acne
Terdapat pelbagai jenis parut jerawat, daripada parut dalam hingga yang berbentuk seperti ombak. 

Berikut 8 Produk Drugstore yang boleh hilangkan masalah bekas hitam di badan

1. Teh Hijau
MyEijan: Tips Kecantikan Menggunakan Uncang Teh

Teh hijau merupakan tanaman herbal yang sangat populer di kalangan pecinta herbal kerana memiliki banyak manfaat bagi kesehatan. Bukan hanya baik bagi kesehatan, teh hijau juga efektif dalam menghilangkan bekas luka pada tubuh.

Hal itu karena kandungan Epigallocatechin Gallate (EGCG) atau katekin, yaitu zat yang bersifat antioksidan, antibakteri sekaligus antiinflamasi terbukti dapat mengatasi berbagai permasalahan kulit.

Cukup dengan menggosokkan ampas teh hijau pada kulit yang terdapat bekas luka secara rutin setiap hari.

2. Vitamin E
All About Vitamin E - Indoindians.com

Cara menghilangkan bekas luka di kaki selanjutnya adalah dengan vitamin E. Menurut penelitian, menggunakan vitamin E sebelum dan sesudah operasi dapat mempercepat proses penyembuhan dan mencegah munculnya keloid atau jaringan parut pada kulit. Anda boleh menggunakan krim, atau suplemen yang mengandung vitamin E.

Anda juga boleh mengamalkan makanan sihat yang mengandung cukup vitamin E, seperti biji-bijian, kacang, dan sayuran hijau.

3. COSMODERM Vitamin E Cream 1000 IU with Rosehip Oil 

Vitamin E Cream 1000 I.U. 50ml

Cosmoderm Vitamin E Cream adalah krim wajah yang menyuburkan, menghidupkan semula dan melembap jauh ke dalam kulit wajah untuk mencegah kesan penuaan pramatang. Krim ini juga dapat memudarkan kedut, garis halus dan bekas luka sambil menegangkan kulit. 

Dengan ramuan khas campuran minyak vitamin E yang mampu untuk merangsang penyembuhan parut, kehitaman dan parut jerawat lebih cepat. Krim ini terbaik untuk kulit kombinasi, biasa dan berminyak productnation

4. Kitsui Whitenin B.B Drink | 10g x 15 sachet

Untuk anda yang inginkan kulit cerah dan cantik berseri-seri, anda boleh cuba KITSUI WHITENIN B.B dan KITSUI KOREAN WHITE. Nak cuba kedua-duanya sekaligus pun boleh, takda masalah. Kitsui ni merupakan produk keluaran Gemini Beauty Resources (M) dan pernah menang dalam Super Health Brand Asia Pacifik tau. Produk keluaran mereka adalah 100% semulajadi dan mempunyai kelulusan GMP. Jadi anda boleh amalkan dengan rasa selamat.


Kitsui Whitenin B.B Drink dikenali sebagai minuman anti-penuaan dan supplement pencerahan kulit dalam satu produk. Bahan utamanya adalah Hydrolized Vitamin C+ dimana kekuatannya adalah 2 kali ganda, kombinasi yang kuat untuk sistem imun yang sihat dan kulit cerah. Yela, nak kulit yang cantik, mestilah bermula dari dalam kan. Takkan nak harap krim pemutih saja.

Bestnya tentang Hydrolized Vitamin C+ ni, ia bukan saja membuatkan kulit anda lebih putih, licin dan sempurna, malah ia juga membantu untuk anda kekal sihat kerana Vitamin C mampu mengurangkan risiko pertumbuhan kanser, melindungi kita daripada penyakit jantung dan melambatkan proses penuaan.

Antara bahan-bahan lain yang ada dalam Kitsui Whitenin B.B ni adalah Sucrose, Citric Acis, Alpha Lipoic Acid, Mixberries Extract, Acerolla Cherry Extract, dan Orange Extract dimana kesemuanya memberi kesan yang sangat baik untuk kulit anda.

5. Sumber Ayu Lulur Mandi / Body Scrub 230g

Kulit Cerah dengan 5 Varian Baru “Sumber Ayu”Majalah OUCH!

Bagi mereka yang menginginkan kulit halus dan cerah berseri, pastikan anda mengamalkan penggunaan produk ini secara konsisten. Ia mengandungi antioksida yang dapat membebaskan kulit daripada radikal bebas, melembap dan mencerahkan kulit.

Bahan semulajadinya membantu menghilangkan daki serta melembutkan kulit lebih-lebih lagi di bahagian lutut dan tumit. Ia juga mengandungi AHA yang dapat mempercepatkan proses penghasilan sel kulit baru.

6. The Body Shop® Special Edition Ginger Body Scrub 250ml

Special Edition Ginger Body Scrub (250ml) @The Body Shop | Shopee ...

Anda mempunyai masalah bau badan? Ini ialah scrub kunyit yang mampu menghilangkan bau badan kerana mempunyai aroma tersendiri. Selain itu, scrub ini dapat menanggalkan sel kulit mati tanpa menyebabkan iritasi.

7. Watsons Gel Body Scrub Oatmeal Cocoa Butter (200g) 
WATSONS, Gel Body Scrub Oatmeal & Cocoa Butter 200g | Watsons Malaysia

Anda mempunyai masalah memilih scrub yang sesuai untuk kulit berjerawat? Ini merupakan scrub badan yang diperbuat daripada oat yang dapat menyelesaikan masalah kulit kusam atau kering.

Selain itu, ia mengurangkan pembiakan jerawat dan juga parut. Oat mengandungi serat dan nutrien tinggi, jadi ia dapat membuatkan kulit nampak lebih muda dari usia sebenar!

8. Nivea Extra White Firming Body Serum

Kulit Badan Cerah & Anjal Sempurna — Keajaiban Produk Terbaharu NIVEA

NIVEA sebagai peneraju jenama produk penjagaan kulit antarabangsa berdedikasi dalam memenuhi kehendak khsusus setiap wanita untuk memiliki kulit yang cantik. NIVEA telah mengambil pendekatan baru dalam kategori produk penjagaan kulit badan dengan inovasi produk yang menggabungkan formulasi 95% keaslian Vitamin C dan Q10. Ini merupakan produk pertama di Malaysia yang menawarkan dwi fungsi; manfaat mencerah dan menganjalkan kulit badan dalam satu aplikasi.

Produk terbaharu mencerah dan menganjal NIVEA ini bukan sahaja menawarkan manfaat pencerahan kulit, malah ia juga turut menganjalkan kulit. Dengan pelancaran produk ini, NIVEA merupakan jenama penjagaan kulit pertama yang melancarkan produk penjagaan kulit badan yang menggabungkan Vitamin C & Q10 untuk manfaat kecantikan kulit yang lebih cerah dan anjal.

Rangkaian produk ini menggunakan Vitamin C dengan 95% keaslian untuk merawat kulit kusam dan tidak sekata akibat pendedahan kepada sinaran matahari. Manakala Q10 pula adalah coenzyme yang terdapat di dalam sel manusia yang membekalkan tenaga kepada sel kulit manusia. Walaubagaimanapun, kadar coenzyme menurun apabila usia semakin meningkat. Justeru itu, NIVEA Q10 terkenal dengan manfaat anti kedutan, anti oksidan dan merangsang tenaga sel kulit menjadikan kulit lebih tegang dan anjal. Gabungan kedua-dua bahan utama ini dalam formulasi produk terbaru NIVEA ini, menjadikan kulit lebih anjal dan tegang dengan aplikasi yang berterusan.



You Might Also Like

0 KOmen: