Lakukan Kaedah GRITTING METHOD Untuk hilangkan Blackhead/Whitehead

6/06/2020 10:19:00 PG Fara Lumière 0 Comments

Masalah blackhead dan whitehead ini berpunca dari kulit muka yang berminyak sekaligus menyebabkan masalah pada liang pori. Selain itu, kulit muka juga akan jadi berlubang-lubang dan membentuk bintik hitam!

9 Tips Berkesan Hilangkan Blackhead Pada Wajah - Info Viral

Guna Kaedah GRITTING METHOD Untuk hilangkan Blackhead/Whitehead

Sebab segala daki (read : sel kulit mati), oil & dirts kat dalam pores kita tu kita panggil 'grit'. Basically, dia buang whitehead/ blackhead dekat muka kita. 

Ape itu GRITTING METHOD

Gritting Method ni sebenarnya lebih familiar dipanggil double cleansing iaitu proses membersihkan pori dan menyingkirkan sel kulit mati serta daki degil yang tersumbat dalam liang pori.

Kenapa GRITTING METHOD ni penting?

Sebab dekat muka kita ni ada dua jenis kotoran. Oil-based impurities dengan water-based impurities. Kalau setakat pakai normal cleanser tu, dia hanya cuci muka dari debu dan peluh je. Habistu minyak semua macammana? Kalau tak bersihkan minyak ni semua, nanti mula lah pores kita tersumbat. Bila tersumbat, jadilah macam - macam dekat muka especially jerawats.

Skin Gritting" Is Blackhead Removal Like You've Never Seen Before ...

So, oil cleanser pun penting untuk buang segala kotoran dekat muka and make sure pores kita tak tersumbat.

Siapa yang selalu buat scrub, tapi whitehead/ blackhead masih degil, tak nak hilang, boleh cuba kaedah ni. Lakukan kaedah Gritting Method ini seminggu buat 1-2 kali 

1) BHA EXFOLIATE LIQUID

Nak pakai brand apa pun tak kisah. cari yang at least 2% above. apply on dry skin, and biar 15-20 minit camtu

2) CLAY MASK

For dry skin korang boleh pakai clay mask yang tak berapa strong dan hydrating. Without washing your face, apply clay mask for 10 minutes. Clay mask ni akan suck out oil & dirts yang tersumbat dalam pores korang.

3) OIL-BASED CLEANSER

So lepas dah cuci clay mask tadi, apply oil-based cleanser tak kesah lah cleansing oil or cleansing balm, on your dry face. Ni kena pakai time muka kering ye, tak payah basah kan muka cam pakai cleanser biasa tu. Let it stay around 15 mins pastu urut urut, then emulsify, pastu bilas bersih bersih atau remove guna kain microfober yang lembab.

4) WATER BASED CLEANSER

Lepas settle bilas cleansing oil bersih bersih, just proceed with your regular cleanser & skincare routine. It is recomended for you guys untuk pakai cleanser yang mild dan tak mengeringkan kulit sebab bha & clay mask tadi tu can be drying.

Kelebihan Double Cleansing

- Membersihkan kulit muka, of course akan buat kita jadi cantik!
- Senang nak guna, tanpa cotton pad pun!
- Sekejap masa untuk mencuci tapi impak yang besar
- Menyihatkan kulit muka
- Kekurangan Double Cleansing
- Quite pricey kan most of the oil cleanser
- Kulit akan berminyak sikit selepas kita bilas untuk kali yang pertama

You Might Also Like

0 KOmen: