Perlukah kita memakai GLOVE ketika membeli-belah di Pasaraya?

6/10/2020 10:15:00 PG Fara Lumière 0 Comments


Masih ramai masih memakai glove ketika membeli-belah di pasaraya. Persoalannya sekarang adakah memakai glove itu perlu?

Dos & Don'ts Pakai Sarung Tangan untuk Cegah Penularan Virus Corona

Sebenarnya kita Tak perlu pun memakai glove. Cukup sekadar membawa handsanitizer. Tidak perlu pakai glove ketika shopping atau keluar ke mana-mana kerana ia hanya akan menyebabkan perebakan kuman dengan pantas bila anda menyentuh macam-macam barang.

Pastikan kita mengamalkan cara pemakaian handsanitizer yang betul ketika shopping atau berada diluar sebagai contoh Scenario Lepas shopping di Supermarket, dah buat bayaran, kita nak ke ATM. Bila nak sanitize tgn ni? Jawapan saya: Pastikan kita sanitize tangan sebelum pegang trolley atau bakul, buat shopping marketing seperti biasa. Selepas buat bayaran di kaunter bayaran, sanitize tangan sekali lagi. Jadi tangan kita bersih sebelum guna ATM. Lepas guna ATM, sanitize sekali lagi. Jadi kita

Pastikan tangan kita bersih sebelum dan selepas guna barang atau apa-apa item kongsi-sama di tempat awam.

Balik sahaja di rumah kita disarankan untuk membasuh tangan dengan sabun kemudian baru kemas barang yang dibeli tadi.

Lain halnya bagi peniaga makanan, restoran dan petugas kesihatan yg buat prosedur ke atas pesakit- mereka ini wajib pakai glove bagi memastikan tiada pemindahan kuman dari mereka kpd pelanggan. Glove perlu ditukar kerap bukan sepasang glove untuk separuh hari.



You Might Also Like

0 KOmen: